داشتن UX عالی در حال حاضر فقط چیزخوبی نیست بلکه چیزیست که حتما انتظار می رود!!!! بیشتر محصولات به این دلیل موفق می شوند که تجربیات خوبی را ارائه می دهند. بنابراین طراحی UX و UI هم یک مزیت رقابتی و هم یک متمایزکننده بزرگ است.
ترکیب UX و UI کل تجربه شما از یک محصول را شکل می دهد. در حالی که دو محصول قابل مقایسه ممکن است نتیجه نهایی یکسانی را برای شما به ارمغان بیاورند، UX/UI آنها نشان دهنده نحوه ارائه آن هاست. اگر یکی از محصولات، طراحی UX/UI بهتری نسبت به دیگری داشته باشد ،مردم بیشتر از آن استفاده می کنند زیرا تجربه کلی بهتری را ترجیح می دهند.
جاناتان ویدوسکی، مدیر عامل شرکت Maze:
” این روزها طراحی UX وجه تمایز شماره یک بین محصولات رقیب است”
اگه دوست دارین که مقالات تجربه کاربری (ux) هر هفته براتون ارسال بشه روی این لینک کلیک کنین و فرم رو پر کنین.
طراحی UI :
جاناتان ویدوسکی میگوید: “طراحی UI در مورد استفاده از تایپوگرافی، تصاویر و دیگر عناصر طراحی بصری برای تبدیل یک رابط پایه و اولیه به چیزی قابل هضم و قابل استفاده است.”
طراحی UI فرآیند تبدیل وایرفریم ها به یک رابط کاربری گرافیکی صیقل داده شده است. این کار هم قابلیت استفاده محصول را افزایش می دهد و هم ارتباط عاطفی بین کاربر نهایی و محصول ایجاد می کند.بنابراین یک تجربه کاربری (UX) از بسیاری از رابط های کاربری (UI) تشکیل شده است که در یک جریان یکپارچه گرد هم می آیند تا یک محصول را تشکیل دهند.ما میتوانیم محدودیتهای UI را به روشی بسیار ملموستر از UX تعریف کنیم، همانطورکه در نام آن هم تاکید شده: رابطها. تأثیر کلی یک توالی از رابطها ( و فراتر از آن همه بخشهای کمتر ملموس یک تجربه محصول)تجربه کاربری را تشکیل میدهند، اما UI صرفاً به طراحی صفحهها یا رابطهای فردی در سفر کاربر مربوط میشود.
یک طراح رابط کاربری چه کاری انجام می دهد؟
کار یک طراح UI از جایی شروع می شود که کار یک طراح UX به پایان می رسد – در مرحله پروتوتایپ( نمونه سازی). آنها وایرفریم ها را میگیرند و طراحی بصری را اضافه میکنند تا آنها را قابل استفادهتر، از نظر زیباییشناسی جذابتر و برای اندازههای مختلف صفحه نمایش بهینهسازی کنند.اکنون، بیایید نگاهی دقیقتر به وظایف معمول یک طراح رابط کاربری بیندازیم.
ظاهر و احساس محصول:
تحقیق طراحی: تحقیقات اطلاعاتی را در مورد کاربران و رقبا و همچنین بینشی در مورد آخرین ترندها (آخرین طراحی های باب روز رایج) ارائه می دهد. این تحقیقات برای یافتن الهام و ایجاد رابط هایی که انتظارات کاربر را برآورده می کند، بسیار مهم است.
طراحی بصری: طراحان رابط کاربری مسئول طراحی چیدمان محصول و تمامی عناصر بصری رابط کاربری از جمله رنگ ها، فونت ها، آیکون ها، دکمه ها و غیره هستند.
برندسازی و توسعه گرافیکی: طراحی UI به طور کلی از موقعیت برند محصول مطلع است. طراحان باید تعادل مناسبی بین قابلیت استفاده و نشان دادن تداوم هویت برند ایجاد شده توسط تیم خلاق بازاریابی را برقرار کنند. در نتیجه، طراحی UI ارتباط نزدیکی با طراحی گرافیک دارد.
سیستمهای طراحی: برای اطمینان از سازگاری و ثبات محصول و برند، طراحان رابط کاربری راهنماهای سبک و استایل ، کتابخانههای الگو و اجزایی ایجاد میکنند که به جزئیات نحوه ظاهر هر عنصر (رنگ، فونت و غیره) میپردازند.
پاسخگویی و تعامل:
طراحی ریسپانسیو (پاسخگو): رابطها باید بهراحتی با همه دستگاهها، پلتفرمها و اندازههای صفحه نمایش از نظر شکل و عملکرد تنظیم شوند.
تعامل و انیمیشن: طراحان رابط کاربری می توانند از انیمیشن ها، ترنزیشن ها(انتقال ها) یا سایر عناصر تعاملی برای طراحی تعاملی رابط استفاده کنند.
پروتوتایپ (نمونه سازی اولیه): یک پروتوتایپ( نمونه اولیه) UI، هر عنصر UI و تعامل طراحی را در زمان واقعی (real-time )به نمایش می گذارد. طراحان رابط کاربری آنها را ایجاد می کنند تا بفهمند محصول چگونه کار می کند( برای آزمایش کاربر).
طراحی UX :
“طراحی UX در مورد درک سفر کلی کاربران و تبدیل آن به استفاده از محصول است.” به گفته جاناتان ویدوسکی طراحی UX به کل تجربهای است که یک فرد با محصول شما از ابتدا تا انتها دارد و طراحUX تلاش می کند به این سوال پاسخ دهد: چگونه می توانم به مردم کمک کنم به ساده ترین و بدون اصطکاک ترین راه ممکن به اهداف خود برسند؟به عبارت دیگر، طراحی UX با کاربرپسندی کلی یک سفر کامل مشتری مرتبط است. و از آنجایی که UX دارای تاریخچه غنی است، بحث هایی در مورد شروع و پایان آن وجود دارد.
جاناتان ویدوسکی:”
UX” لزوماً به وب سایت ها مربوط نیست. استیو جابز به طور مشهور تجربه رفتن به فروشگاه اپل را به عنوان بخشی از UX گنجانده است. حتی موقعیت مکانی باید عالی باشد. بنابراین چگونه یک محصول را خریداری می کنید، ابتدا چگونه آن را می بینید – همه اینها برای UX مهم است.”
با این حال، جاناتان محدودیتهای UX را از نظر توسعه محصول و طراحی وب کاملاً واضح میبیند:” UX با یک مشکل شروع میشود و به یک Wireframe یا نمونه اولیه ختم میشود”
یک طراح UX چه می کند؟
نقش یک طراح تجربه کاربری درک سفر مشتری است. این به معنای درک مخاطب هدف، مصاحبه با مشتریان، تعریف جریان های کاربر و انجام تست کاربر است.بیایید نگاهی به وظایف معمول یک طراح UX بیندازیم.
تحقیق و استراتژی:
طرح: در ابتدای فرآیند طراحی UX، طراحان باید یک برنامه استراتژیک ایجاد کنند تا اطمینان حاصل کنند که ذینفعان همسو هستند و در جهت اهداف مشترک کار می کنند.
تحقیقات کاربر: در حالی که ما اغلب به طراحی به عنوان چیزی بصری فکر می کنیم، کار یک طراح UX عمدتاً حل مسئله مفهومی مبتنی بر تحقیق و داده است.
معماری اطلاعات: معماری اطلاعات (IA) بر سازماندهی و برچسب گذاری محتوای یک وب سایت، برنامه یا محصول تمرکز دارد. هدف کمک به کاربران در یافتن اطلاعات و دستیابی به اهداف خود است.
پروتوتایپ و وایرفریم (Wireframing and prototyping):
ایجاد جریان کاربر: فرآیند طراحی UX شامل صحبت با کاربران برای مشخص کردن نیازهای آنها، سپس ایجاد بهترین جریان کاربر است که به آنها کمک می کند عملیات خود را تا رسیدن به هدف موردنظرشان انجام دهند. این تمرکز مفهومی بر سفر کاربر به این معنی است که تأثیر یک طراح UX بر ظاهر واقعی محصول نهایی محدود است.
Wireframe: یک Wireframe مانند اسکلت یک رابط است – حداقل چیزی که برای درک نحوه عملکرد یک طرح در سطح عملکردی لازم است. می توان آن را به صورت دیجیتالی تولید کرد یا حتی روی کاغذ ترسیم کرد.
تست: بهترین راه برای یک طراح UX که بداند آیا کار خود را درست انجام می دهد یا خیر، تست با کاربران واقعی است.طراحان UX با آزمایش در مراحل اولیه طراحی با یک پروتوتایپ(نمونه اولیه) یا حتی فقط یک مدل آزمایشی (موکاپ)کاغذی، دادهها را از کاربران جمعآوری میکنند تا ایدهها و مفروضاتشان را اعتبارسنجی(تایید اعتبار) کنند.
آنالیز: طراحان UX از نزدیک با مدیران محصول و محققان برای تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش و تعریف مراحل بعدی همکاری می کنند.
طراحی UX و طراحی UI چگونه با هم کار می کنند؟
با وجود تفاوت ها، UX و UI موجودیت های کاملاً مجزا نیستند. برعکس، هر دو عنصر حیاتی هستند و برای تعیین اینکه چگونه یک محصول ظاهر میشود و عمل میکند، به دقت با یکدیگر کار می کنند و هر یک بر دیگری تأثیر می گذارد.تصور کنید هفتهها را صرف ایجاد یک سایت زیبا میکنید تا متوجه شوید که مردم نمیتوانند چیزی را که به دنبال آن هستند پیدا کنند و برای پیمایش تلاش میکنند. مهم نیست که چقدر رابط کاربری جذاب باشد، بدون UX، کاربران ناامید شده و سایت شما را ترک خواهند کرد.
از طرف دیگر، تصور کنید برای اطمینان از تجربه کاربری بهینه، تحقیق و آزمایش کاربر انجام میدهید، اما متن سایت شما آنقدر سبک است که مردم به سختی میتوانند آن را بخوانند. حتی با UX خوب، اگر رابط کاربری دلپذیر یا در دسترس نباشد، ممکن است کاربران از استفاده از محصول شما منصرف شوند.به عبارت ساده، هیچ UX بدون UI وجود ندارد و بالعکس. بنابراین، وقتی نوبت به ایجاد یک محصول کاربر محور می رسد، به هر دو جنبه نیاز دارید تا اطمینان حاصل کنید که کاربران می توانند به راحتی و لذت با محصول شما تعامل داشته باشند.
جمعبندی:
اکثر شرکت هایی که طراحان UI و UX استخدام می کنند به دنبال افراد متخصص نیستند. طراحان معمولاً روی تمام جنبه های یک محصول کار می کنند. بنابراین اگر در این زمینه تازه کار هستید، در مورد کل فرآیند طراحی بیاموزید. هنگامی که تجربه کار در زمینه های مختلف در طراحی محصول را دارید، طبیعی است که به سمت UX یا UI گرایش پیدا کنید.اما همانطور که تعاریف دقیق UX و UI به سرعت در حال تغییر هستند، صنعت فناوری اغلب رویکردی سریع برای طراحی اتخاذ می کند. در این محیط ها، انعطاف پذیری فرد کلیدی است. فردی که هم UX و هم UI را میداند، میتواند در هر مرحله از فرآیند طراحی وارد عمل شود و نظر خود را ارائه دهد. این آنها را به عضوی ارزشمند در تیم تبدیل می کند.