در دنیای طراحی، چند بحث معروف وجود دارد که هیچ گاه به طور کاملا حل نمی شوند. یکی از بزرگ ترین آنها تفاوت بین طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری است.
در حالی که وجه تشابهات بیشماری توضیح میدهند که چگونه این دو مفهوم طراحی با هم مطابقت دارند، تعیین یک پاسخ قطعی تقریباً غیرممکن است.اما اگر در دنیای طراحی تازه کار هستید – یا به خصوص اگر برای موقعیت های طراحی مصاحبه می کنید – داشتن درک کلی از نحوه و زمان استفاده از این اصطلاحات بسیار مهم است.از اونجایی که همه این سوال رو کمی متفاوت تفسیر می کنن،ما تصمیم گرفتیم این موضوع رو باز کنیم تا به شما کمک کنه بین این دو تمایز قائل بشین و مهمتر از اون بدونین که چرا نباید بیش از حد به این بحث قدیمی طراحی گیر بدین پس تا آخر مقاله با ما باشین.
تفاوت UX و UI:
تفاوت بین رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) در این است که UI به عناصر زیبایی شناختی اشاره دارد که افراد از طریق آن با یک محصول تعامل می کنند، در حالی که UX در مورد تجربه ایست که کاربر از یک محصول یا یک سرویس(خدمات) دارد. بنابراین، UI بر عناصر رابط بصری مانند تایپوگرافی، رنگها، نوارهای منو و موارد دیگر تمرکز دارد، در حالی که UX بر روی کاربر و سفر او در سر تا سر محصول(خدمات) تمرکز دارد.
برای درک بهتر این تفاوت Jonathan Widawski میگوید:
“تصور کنید در حال طراحی یک خانه هستید. UX پایه و اساس (فوندانسیون) آن است در حالی که UI رنگ و مبلمان خواهد بود.”
فونداسیون (UX) در درجه اول میآید: تعیین نحوه اتصال و ارتباط هر اتاق با اتاق بعدی، انتخاب مکان های کاربردی برای درها، یافتن کاربردی ترین مکان برای ساخت پله ها و غیره.هنگامی که فونداسیون درست شد، می توانید به طراحی داخلی فکر کنید: آویزان کردن تصاویر به شیوه ای جذاب، انتخاب سبک مبلمان متناسب با رنگ کاغذ دیواری، سازماندهی وسایل آشپزخانه بطوریکه بدون اینکه آشپزخانه بهم بریزد ،دسترسی به آنها آسان باشد.
این مثال به شما یک وجه شباهت تقریبی(وجه تشابه یافتن بین دو چیز مختلف) از نحوه تقسیم مسئولیتهای طراحی بین طراحان UX و طراحان UIای ارائه میدهد که روی یک محصول کار میکنند: ابتدا، جریان منطقی اقدامات و بخشهای اساسی در جایگاهشان قرار میگیرند، سپس جزئیات بصری تعریف میشوند.همچنین به شما این حس را می دهد که این همکاری طراحان UX با کار و توصیه های خود با تیم UI هنگامی مفاهیم اصلی آزمایش میشوند ، چگونه اتفاق میافتد.
آیا باید نگران فهم این تفاوت بود؟
Jonathan Widawski میگوید:
”نقش های UX و UI همیشه در حال بازتعریف هستند. در سه سال آینده، تعاریف از آنچه که اکنون هستند تغییر خواهد کرد. این یک علم دقیق نیست. “
او می افزاید که در آن زمان، افرادی که نرم افزار یا محصولات آنلاین می ساختند، صرفاً به عنوان طراح وب شناخته می شدند. تنها از زمانی که صنعت طراحی به بلوغ رسیده است، در مورد شرایط خاص تر UX و UI معمولاً صحبت می شود – همراه با تمایز بین آنها.
اما با توجه به اینکه فضای طراحی اپلیکیشن و محصول همچنان به سرعت در حال رشد است، نقشها و اصطلاحات تخصصیتر و جدیدتر مانند UX Writer، Content Designer و Interaction Design همیشه ظاهر میشوند. طرز فکر ما در مورد طراحی همیشه در حال تغییر است. این بخشی از چیزی است که آن را به یک زمینه هیجان انگیز تبدیل می کند.
برای دریافت مشاوره، میتونین فرم مشاوره آفیس کوچولو رو پر کنین تا مشاوران ما باهاتون تماس بگیرن.
جمعبندی:
در حالی که خوب است یک قیاس در آستین خود داشته باشید که دیدگاه شما را در مورد بحث UI/UX توضیح دهد، به یاد داشته باشید که هیچ پاسخ قطعی درستی وجود ندارد. همانطور که Jonathan Widawski می گوید: “ما نباید در مورد UX در مقابل UI صحبت کنیم. در عوض، باید UX و UI باشد زیرا این دو همپوشانی دارند و یکدیگر را تکمیل می کنند.”
پست ما رو در این خصوص میتونین تو صفحه اینستاگرام آفیس کوچولو ببینین.