آیا فکر میکردی که تفکر طراحی(درطراحی تجربه کاربری/ ux) بر اساس علم و منطق به دنبال ایجاد یک درک مناسب ،نزدیک و صمیمانه از مشکلاتی که مردم با اون مواجه هستن، تعریف شده ؟!.تفکر طراحی تلاش میکنه تا با انسانها همدلی کنه یعنی این حس رو برسونه که انسانها و دیدگاه اونا رو درک میکنه.
برای درک مفهوم تفکر طراحی(درطراحی تجربه کاربری/ ux) به این لینک مراجعه کنین.
ماهیت اصلی تفکر طراحی (درطراحی تجربه کاربری/ ux) به تولید کردن راهحلهای مبتکرانه و نوآورانه برای حل کردن مشکلات و مسائل برمیگرده ؛ همچنین یکی از تاثیرات مهم تفکر طراحی به آشنایی با عمل و رفتار و فکر مشتریهای واقعی برمیگرده یعنی این تفکر کمک میکنه رفتارها و مشکلات مشتری رو ارزیابی و درک کنیم و همچنین راهحلهای حل مسئله جدید و جایگزین رو تولید کنیم.
همونطور که گفتیم تفکر طراحی تلاش میکنه که انسانها و دیدگاه اونا رو درک کنه.این دیدگاهها شامل :مفاهیم فردی مبهم یا مفاهیم انتزاعی هر فرد مانند احساسات ،نیازها ،انگیزهها و عوامل رفتاری اونه. ماهیت تولید ایدهها و راهحلها در تفکر طراحی به این معنیه که این رویکرد به طور معمول حساسیت بیشتری داره و مورد علاقه طراحانه ؛ همچنین مواقعی که کاربران برای تعامل داشتن با یک محصول دچار موانع و مشکلاتی میشن،تفکر طراحی مورد استقبال قرارمیگیره.
حالا بریم ببینیم منطق تو این تفکر طراحی چیه.
علم و منطق در تفکر طراحی
برخی از فعالیتهای علمی شامل تجزیه و تحلیل نحوه ارتباط کاربران با محصولات و بررسی شرایطی که در آن کاربران کار میکنند میباشد،که شامل این موارد میشود:
-تحقیق در مورد نیازهای کاربر
-جمعآوری تجربه از پروژههای قبلی
-در نظر گرفتن شرایط فعلی و آینده مرتبط با محصول
-ارزیابی پارامترهای دردسرساز
و ارزیابی کاربرد عملی راهحلهای جایگزین برای حل کردن مشکلات
برخلاف یک رویکرد صرفا علمی که درآن اکثریت از ویژگیهای شناخته شده استفاده میکنند و مورد ارزیابی قرار میگیرند تا به یک راهحل برای یک مسئله مشخص برسیم ،تحقیقات تفکر طراحی شامل بررسی عناصر مبهم مسئله میشود تا بتوان پارامترهای ناشناخته قبل را فاش کرد و استراتژیهای جایگزین را پیدا کرد.
پس از رسیدن به تعدادی از راهحلهای بالقوه برای مشکل،فرایند انتخاب بین راهحلها بر اساس منطق انجام میشود .طراحان به تجزیه و تحلیل و ایجاد کردن این راهحلها تشویق میشوند.بنابراین آنها میتوانند به بهترین گزینه از راهحلها برای هر مشکل یا موانعی که در طی هر مرحله از طراحی پیش میآید،دسترسی پیدا کنند.
با توجه به این به نظر صحیحتر است که بگوییم تفکر طراحی(درطراحی تجربه کاربری/ ux) دقیقا یک تفکر تخیلی و خارج از دسترس نیست ؛درحقیقت عملی و عینی است که اساتیدی مانند رانگ کلینت (بنیانگذار و مدیرعامل یک آژانس بازاریابی جوانان برجسته ) از آن به خوبی استفاده کردهاند.
“من سعی میکنم دیگر خارج از چهارچوب فکر نکنم اما تفکر طراحی در همه جا وجود دارد!!در همه جای زندگی ؛ در لبهها ،گوشهها،زبانهها و حتی زیر یک برچسب بارکد.! ”
تفکر طراحی یک روند تکراری و غیر خطی است
همانطور که میبینید روند و جریانهای متفاوتی بین مراحل مختلف وجود دارد:
تفکر طراحی(درطراحی تجربه کاربری/ ux) یک فرایند تکراری و غیرخطی است.این به سادگی به این معنی است که تیم طراحی به طور مداوم از خروجی هر روند برای بررسی ، پرسیدن و توسعه پیشبینی اولیه و درک نتایج مسئله اولیه استفاده میکند.نتایج پایانی که از اولین روند به دست میآید شامل مطلع کردن ما در فهمیدن و درک خود مسئله است و همچنین قادر ساختن ما برای تعریف دوباره مسئله و شاید مهمتر از همه به ما بینش جدیدی از مسئله ارائه میدهد تا با نگرشی دیگر مسئله را بازبینی کنیم؛ بنابراین راهحلهای جایگزین متفاوتی را برای حل مسئله خواهیم دید که قبل از این شیوه تفکر به ذهنمان خطور نمیکرد.
تفکر طراحی برای هر کسی با هر سمت و شغلی است
تیم براون معتقد است که تکنیکهای تفکر طراحی و استراتژیهای طراحی در هر سطحی برای همه افراد کار کاربرد دارد و مفید است.تفکر طراحی نه تنها برای طراحان بلکه برای کارکنان خلاق ، فریلنسرها و رهبرانی که به دنبال استفاده کردن از روشهای تفکر طراحی در سطوح مختلف محصول یا خدمات سازمانشان هستند،مفید و کاربردی است تا بتوانند راهحلهای جدیدی را برای کسب و کارها و جامعه پیدا کنند.تفکر طراحی اساسا یک رویکرد حل مسئله است که در زمینه طراحی شکل گرفته و طراحی شده است.تفکر طراحی یک ترکیب از دیدگاه کاربر محور با منطق ، عقلانیت و بررسی تحلیلی است که در واقع به هدف ایجاد کردن راهحلهای نوآورانه شکل گرفته است.
جمعبندی
تفکر طراحی(درطراحی تجربه کاربری/ ux) اساسا یک رویکرد حل مسئله است که بیشتر به نوعی طراحی اختصاص داده شده است که شامل ارزیابی دیدگاهها با زوایای شناخته شده یک مسئله و شناسایی عوامل مبهم و عواملی که به فهمیدن وضعیت مسئله کمک میکند،میشود.
تفکر طراحی(درطراحی تجربه کاربری/ ux) یک فرایند تکراری است که در آن دانش دائما مورد سوال قرار گرفته و یا به دست میآید یعنی دانشی که در این فرایند به دست میآید به صورت دائم در حلقههایی از بازبینی دانش و همچنین استخراج دانش قرار میگیرد تا به ما کمک کند یک مسئله را مجددا بازبینی کنیم تا در نتیجه راهحلهای جایگزین برای حل مسئله را پیدا کنیم؛راهحلهایی که در مراحل اولیه کار برای ما قابل فهم و شناسایی نبودهاند.تفکر طراحی(درطراحی تجربه کاربری/ ux) اغلب به عنوان تفکر خلاق برای طراحان شناخته میشود ؛ به این دلیل که آنها دائما تلاش میکنند تا روشهای جدید تفکر را پیدا کنند روشهایی که معمولا بیشتر و فراتر از روشهای رایج حل مسئله هستند.
هدف اصلی در تفکر طراحی (درطراحی تجربه کاربری/ ux) این است که با تجزیه و تحلیل نحوه ارتباط با مشتریان و همچنین با بررسی شرایط و موقعیتهایی که مشتریان در آن قرار دارد کیفیت محصولات را توسعه دهیم.تفکر طراحی(درطراحی تجربه کاربری/ ux) به ما ابزار دقیقی میدهد که به صورت عمیقتر و دقیقتری روشهای تجربه کاربری(UX) را توسعه دهیم.شرکتها هر روز با مشکلات غیر قابل پیشبینی و پیچیدهای مواجه میشوند که معرفی تفکر طراحی در محیط کاری شما میتواند شرایط را تغییر دهد.
تیم آفیس کوچولو به شما کمک میکنه تا به بهترین نحو این کار رو انجام بدین.برای دریافت مشاوره، فرم مشاوره آفیس کوچولو رو در اینجا پر کنین تا مشاوران ما باهاتون تماس بگیرن.