تیم شما مجموعه ای از مشکلات کاربران را شناسایی کرده است و شما تصمیم گرفته اید محصولتان (سرویس و یا خدماتتان )آنها را حل کند! شما می خواهید فرآیند کشف محصول را شروع کنید و راه حل های بالقوه را شناسایی کنید. یکی از روش هایی که می تواند در این مرحله مفید باشد وایرفریم (Wireframe) است.
در مراحل اولیه فرآیند طراحی، آزمایش وایرفریمها (Wireframe) میتواند به شما در شناسایی مؤثرترین طرحبندی و طرح کلی صفحه و بهترین نحوه ارائه اطلاعات به کاربران کمک کند؛ همچنین سریع، مقرون به صرفه و بدون دردسر است.
حالا وایر فریم (Wireframe)چیه؟با آفیس کوچولو همراه باشین.
وایرفریم (Wireframe) چیست؟
وایرفریم (Wireframe) یک نمایش ساده از یک رابط صفحه است که تعریف می کند:
سازماندهی هر عنصر در یک صفحه =layout (چیدمان)
هر بخش چگونه کار خواهد کرد = functionality(عملکرد)
روشی که اطلاعات به کاربر ارائه می شود =information architecture (معماری اطلاعات)
مراحلی که کاربر برای تکمیل یک کار انجام می دهد= user flow (جریان کاربر)
به عنوان یک طراح، شما در مراحل اولیه طراحی ، وایرفریم ها (Wireframe) را ایجاد می کنید تا سفرهای کاربر(مسیرهایی که کاربر طی میکند تا به چیزی که مدنظرش هست برسد) را بدون سرمایه گذاری منابع بر روی توسعه یک نمونه اولیه با fidelity بالا تعریف کنید. (جلوتر میگیم منظور از fidelity دقیقا چیه.) وایرفریم (Wireframe) به شما این امکان را میدهد تا در مورد ایدهها با ذینفعان بحث کنید و آزادانه و بدون نگرانی در مورد جزئیاتی مانند رنگها، استایل، فونتها یا گرافیک به توافق برسید.
Fidelity چیست؟
به میزان جزئیاتی که در یک پروتوتایپ به کاربرده میشود،fidelity میگویند. در واقع میزان شبیه بودن به محصول نهایی است. هرچه پروتوتایپ به محصول نهایی شبیه تر باشد(از نظر ظاهر و عملکرد) fidelity بالاتری دارد. پروتوتایپ ها به سه دسته high-fidelity، medium fidelity و low fidelity تقسیم میشوند.
شما میتوانید با استفاده از قلم و کاغذ یا ابزار دیجیتالی یک وایرفریم (Wireframe) ایجاد کنید، آنها را با کاربران آزمایش کنید، و از بینشهای موجود در آزمایشها برای هدایت mid- to high-fidelity استفاده کنید، فرآیندی که به عنوان آزمایش کردن وایرفریم(Wireframe) شناخته میشود.
مزایای تست وایرفریم(Wireframe)
در این مرحله، ممکن است فکر کنید، “من می دانم که وایرفریم(Wireframe) چیست، اما چرا باید آنها را با کاربران آزمایش کنم؟ آیا آن واقعا ضروری است؟” اینطور فکر کنید که: شما میتوانستید صدها ساعت را صرف توسعه طرح های پیکسلی عالیکنید فقط برای اینکه بعداً متوجه شوید که یک مشکل کاربردی بزرگ وجود دارد!
شاید کاربران شما ندانند چه کاری لازم است انجام دهند، یا شاید برای رسیدن به هدف موردنظرخود تلاش میکنند اما نمی توانند راه درستی برای انجام آن پیدا کنند. مشکل هرچه که باشد، حقیقت این است که در آن لحظه، شما زمان گرانبها ،شرکت و پول خود را از دست دادهاید، شما میتوانستید زودتر و سریعتر از تست و آزمایش کردن استفاده کنید، بنابراین تا زمانی که طراحی نهایی داشته باشید، UX اهمیت دارد .
Jakob Nielsen، مدیر گروه Nielsen Norman، تست وایرفریم (Wireframe) را به عنوان روشی برای یافتن کارآمد مسائل عمده کاربردپذیری معرفی کرد. وایرفریمها (Wireframe) بهجای آزمایش نمونههای اولیه پرمصرف منابع، به استارتآپها اجازه میدهد تا کارایی طرحبندی(layout)ها را با استفاده از گروههای کوچکی از کاربران بدون سرمایهگذاری زمان یا هزینه زیاد، بسنجد.
نحوه اجرای یک تست وایرفریم (Wireframe)موثر
- برنامه (plan) خود را مشخص کنید
اولین گام، توسعه یک برنامه تحقیقاتی است که هدف پروسه تست وایرفریم(Wireframe) شما وکل تدارکات مورد نیاز برای اجرای موفقیت آمیز آن را مشخص می کند.به عنوان بخشی از برنامه خود، نیاز است که شما اعضای درگیر در پروسه تست را مشخص کنید. به احتمال زیاد، طراحان، محققان UX و مدیران محصول در این تست ها شرکت خواهند کرد، اما شما میتوانید توسعه دهندگان، بازاریابان و هر ذینفع دیگر را نیز دخیل کنید.
سپس طرح را با تیم خود به اشتراک بگذارید و در مورد:
- اهداف تست و آزمون- به عنوان مثال، هدف آزمون شما
- کارهای مرتبط با تکمیل اهداف – یعنی رفتار مورد انتظار کاربر در طول تست و آزمون
- سناریوهایی که از کاربر برای تکمیل کارها انتظار می رود – یعنی زمینه ای که کاربر در آن ،کار را انجام می دهد.
- محل تست و آزمون – می توانید تست های از راه دور یا آزمایش های حضوری را اجرا کنید
- روش تست و آزمون – میتوانید تستهای خود را تسهیل کنید (معروف به آزمونهای “moderated”)، یا میتوانید به شرکتکننده اجازه دهید تست را به تنهایی انجام دهد (معروف به آزمونهای “un moderated “)
- معیارهایی که برای اندازه گیری و مقایسه نتایج آزمون ها استفاده می شود
- وایرفریم هایی(Wireframe) که در طول آزمایش استفاده خواهند شد
- اعضایی که در پروسه تست و آزمون شرکت خواهند کرد و مسئولیت های آنها
- کاربرانی که در آزمون ها شرکت خواهند کرد
- فرآیند جذب کاربران
Samanvay Kasarala توضیح میدهد که پروسه برنامهریزی آنها با شناسایی نقاط درد مشتریان در مورد محصولشان شروع میشود. سپس، آنها این نقاط درد را در یک سفر منسجم مشتری، که از آن برای توسعه وایرفریمها(Wireframe) و اجرای آزمایشها استفاده میکنند، یکپارچه میکنند.
در این مرحله، Ally Hangartner لیست کارهایی که باید انجام شود، تعریف کردن دقیق مشکل و شفافسازی مخاطبان هدف را توصیه میکند. او می افزاید: «ایده پردازی اولیه باید جسورانه باشد و کمتر به محدودیت ها توجه کند. این فرصتی است که از خود بپرسید، “در یک دنیای ایده آل، این تجربه برای کاربر من چگونه می تواند باشد؟”
Archit Jha اضافه می کند که یک جنبه حیاتی از فرآیند هدف گذاری این است که “معیارهایی برای اندازه گیری عملکرد راهحلها در برابر مشکلات تعیین شود “. (تیم تشکیل شده باید معیارها و اهداف آزمون را در یک برنامه جمعآوریکند)
- یک اسکریپت (script) تست بنویسید
هنگامی که یک برنامه از عملکرد را تعریف کردید، باید یک اسکریپت تست بنویسید که به عنوان دستورالعمل اصلی برای شرکت کنندگان شما در طول آزمون عمل کند. این اسکریپت تست شامل:
- یک مقدمه که انتظارات از آزمون تعیین را می کند
- یک پرسشنامه پیش آزمون، که هدف آن درک آشنایی شرکت کنندگان با محصول است
- مجموعه ای از دستورالعمل هایی که شرکت کننده باید در طول آزمون رعایت کند. این میتواند شامل هر سؤالی باشد که در میتوانند در طول آزمون بپرسند و کارهایی که باید انجام دهند.
- یک پرسشنامه پس آزمون، که هدف آن کشف مشکلاتی است که شرکت کننده در طول آزمون داشته است.
دستورالعملهایی که کاربر باید دنبال کند، مهمترین بخش کل اسکریپت است، زیرا شامل کارهایی است که در طول آزمایش اجرا خواهند کرد. این کارها به تیم شما کمک می کند تا مشکلات قابل استفاده بودن یا کاربردپذیری(usability) را کشف کند. همچنین، برای پرسیدن قبل، در حین و بعد از آزمون کاربردپذیری، زمان خود را برای طرح طوفان فکری و انتخاب سؤالات اختصاص دهید.
- تست را اجرا کنید
هنگامی که برنامه تست و آزمون و جزئیات مربوط به آن را تعریف کردید، وقت آن است که آزمایش ها را شروع کنید. صرف نظر از اهداف، وظایف و سناریوهای برنامه خود، شما باید تیم خود را همچون مکان خود برای آزمون آماده کنید، بنابراین هیچ چیز نباید از برنامه خارج نشود.
برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در محیط آزمایشی خود هنگام اجرای تست های moderated ، از قبل محیط آزمایشی خود را تنظیم کنید و یک آزمایش آزمایشی را با اعضای تیم خود اجرا کنید تا مطمئن شوید که وایرفریم ها(Wireframe) همانطور که در نظر گرفته شده است کار می کنند.
برای تستهای moderated ، کاربران باید بدانند که چه زمانی و در کجا تستهای خود را اجرا میکنید – به این معنی که باید آنها را از مکان آزمایش (چه حضوری یا از راه دور) و زمان به وضوح آگاه کنید و همچنین اینکه چه چیزی از آنها انتظار میرود. اگر به شرکت کنندگان در آزمون انگیزه (مثلا جایزه یا مالی) می دهید، حتما توضیح دهید که آنها چه هستند و چگونه آنها را دریافت خواهند کرد.
Jha توصیه می کند که خود را “به عنوان یک سازمان دهنده رویداد با برنامه مطالعه چک لیست” در نظر بگیرید. حتی اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، انعطاف پذیری و سازگاری بسیار مهم است. او میافزاید: «شما ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که شرکتکنندگان در جهتی متفاوت از آنچه در ابتدا در نظر داشتید پیش میروند. در حرکت تغییرات لازم را سریع انجام دهید. »
تستهای un moderatedقبل از اینکه شرکتکنندگان آنها را کامل کنند، نیاز به توجه ویژهتری دارند. برای شروع، آزمون شما باید به اندازه کافی واضح باشد که شرکت کننده بتواند کار خود را به درستی انجام دهد – اگر به دلیل ابهام در کارها نتواند آزمون را کامل کند، آزمون شما به دلایل اشتباه مردود می شود. قبل از شروع آزمون، انتظارات درستی را در مورد آنچه که باید انجام دهند ایجاد کنید.
- نتایج را تجزیه و تحلیل کنید
بعد از اینکه تست های وایرفریم(Wireframe) خود را اجرا کردید، باید داده های نتایج را تجزیه و تحلیل کنید. قبل از شروع به انجام این کار، تمام یادداشت هایی را که در طول آزمایش گرفته اید بردارید و آنها را در یک فایل مانند صفحه spreadsheet گوگل قرار دهید. هرگونه ناهماهنگی در یادداشت ها را بررسی کنید و آنها را برطرف کنید تا همه اعضای تیم شما آنها را درک کنند.
سپس، شروع به جستجوی الگوها در نتایج کنید و موضوعات را بر اساس اهمیت آنها برای هدف خود سازماندهی کنید. شدت مشکلاتی که وجود دارند بر روی توانایی کاربر برای دستیابی به اهداف شما تأثیر می گذارد که موجب میشود راهنمای آزمایش های جدید و پروتوتایپ های high-fidelity آینده شود.
“هنگام ترکیب نتایج، در نظر گرفتن چند موضوع کلیدی می تواند کمک کند:
- فرضیات/فرضیه ها را تایید یا رد کنید
- الگوهای رفتاری را مشاهده و گزارش دهید
- مسائل شناسایی شده را جمع آوری کنید و رتبه نقطه بحرانی را تعیین کنید (جزئی، متوسط، شدید)
- از طریق نقل قول های مربوطه یا داده های عددی، شواهدی را به مسائل شناسایی شده اضافه کنید
- توصیه های آماری و تاکتیکی را به طور جداگانه ضبط کنید
- بازخورد را جمع آوری کنید و در مورد مراحل بعدی تصمیم بگیرید.”
بهترین ابزار برای ایجاد و آزمایش وایرفریم(Wireframe)
ما روشن کردهایم که فرآیند مورد بحث در اینجا تماماً در مورد آزمایش وایرفریمها (Wireframe)در یک فرآیند سریع و تکراری است. به همین ترتیب، ابزارهایی که استفاده می کنید باید به شما این امکان را بدهند که بدون اینکه ویژگی های پیچیده ای در راه آنها ایجاد شود، به سرعت وایرفریم های(Wireframe) اولیه بسازید.
اولین توصیه این است که از قلم و کاغذ برای ایجاد اولین وایرفریم(Wireframe) خود یا ترسیم گزینه های مختلف در حین حرکت استفاده کنید. سپس، طرح دست ساخته خود را با یک ابزار دیجیتال روی رایانه خود تکرار کنید و آن را با کاربران آزمایش کنید.
در اینجا لیستی از ابزارهایی که هنگام ایجاد و آزمایش وایرفریم(Wireframe) باید از آنها استفاده کنید، وجود دارد: